سه شنبه, ۱ آبان ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-10-22
کد خبر: 1881 |
تاریخ انتشار : 13 دی 1400 - 16:25 |
ارسال به دوستان
پ

سال 2022 مملو از عدم اطمینان خواهد بود چون فدرال رزرو به دنبال چرخش و تشدید سیاست های پولی خود است. در عین حال، تهدید تورم همچنان به رشد خود ادامه می دهد، که به این معنی است که نرخ های واقعی در محدوده پایین تا منفی باقی خواهند ماند. سال 2021 قیمت طلا در […]

سال 2022 مملو از عدم اطمینان خواهد بود چون فدرال رزرو به دنبال چرخش و تشدید سیاست های پولی خود است. در عین حال، تهدید تورم همچنان به رشد خود ادامه می دهد، که به این معنی است که نرخ های واقعی در محدوده پایین تا منفی باقی خواهند ماند.

سال 2021 قیمت طلا در نرخ 1898 بازگشایی شده بود و نهایتا معاملات فلز گرانبهای طلا در سال 2021 با کاهش تقریباً 4 درصدی به پایان رسید و در آخرین روز معاملاتی سال به بالای 1800 دلار در هر اونس رسید.

با این حال، بازار سال جدید میلادی 2022 را در سطح 1898 دلار در هر انس آغاز کرد. به همین دلیل سرمایه‌گذاران خرد همچنان نسبت به افزایش چشمگیر قیمت طلا در سال آینده خوش بین هستند، زیرا به نظر می‌رسد 2021 سال نسبتاً ناامیدکننده ای برای بازار طلا بود که شاهد حرکت های بسیار پرنوسان و بدون روندی بودیم. به طور مثال در 18 مرداد سال 1400 (9 آگوست 2021 ) شاهد سقوط شدید و کاهش قیمت به زیر 1700 دلار و مشاهده کف سالانه (1673-1687) در هر انس بودیم. این در حالی است که حتی زمانی که نرخ های بهره واقعی به دلیل فشار تورمی خارق العاده به محدوده منفی تاریخی سقوط کرد، قیمت طلا موفق نشد نظر سرمایه گذاران را به  خود جلب کند.

تحلیلگران اقتصادی خاطرنشان می‌کنند که افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده در سال گذشته با پیش‌بینی‌هایی مواجه شده است که فدرال رزرو مجبور است به زودی نرخ‌های بهره را بیشتر از حد انتظار کاهش دهد. بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در نشست سیاست پولی خود در دسامبر اعلام کرد که خرید ماهانه اوراق قرضه خود را تا ماه مارس پایان می دهد و می تواند نرخ بهره را سه بار در سال 2022 افزایش دهد. با این حال، سیاست پولی ایالات متحده بسیاری از سرمایه گذاران خرد را که به نظر می رسد به طور قابل توجهی نسبت به طلا در سال جدید صعودی هستند، نمی ترساند.

تحلیلگران حرفه ای در مورد اینکه قیمت طلا در سال آینده به کجا خواهد رفت، اتفاق نظر روشنی ندارند.

در هفته‌های اخیر پیش‌بینی‌هایی از احتمال سقوط قیمت انس طلا مطرح‌شده‌اند. برای مثال ارزیابی سالانه کیتکو از چشم انداز سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که فعالین حرفه‌ای بازار (Wall Street) بر سر روند طلا در سال ۲۰۲۲ با هم اختلاف‌نظر دارند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که افزایش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۲ می‌تواند آسیب جدی بر قیمت اونس طلای جهانی وارد کند.

همچنین تحلیلگران موسسه تحقیقاتی جی پی مورگان (J.P.Morgan) می گویندکه قیمت طلا می‌تواند تا فصل چهارم سال ۲۰۲۲ به قیمت متوسط ۱۵۲۰ دلار در هر انس برسد. ر همین حال، جورجت بوئل، استراتژیست ارشد فارکس و فلزات گرانبها دویچه بانک، می گوید که طلا تا پایان سال ۲۰۲۲ به محدوده ۱۵۰۰ دلاری سقوط خواهد کرد.

البته بسیاری از بانک‌های سرمایه‌گذاری بر این باورند که قیمت اونس طلای جهانی می‌تواند در بین ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ دلار نوسان کند. با این حال محرک اصلی بازار طلا در سال ۲۰۲۲ همان افزایش نرخ‌های بهره خواهد بود. در حالی که فدرال رزرو می‌خواهد نرخ بهره را در سال ۲۰۲۲ سه بار افزایش دهد، بسیاری از اقتصاددانان انتظار دارند که تورم آمریکا همچنان بالای ۴ درصد باقی بماند. این یعنی باز هم نرخ‌های بهره حقیقی بازار منفی خواهند بود.

تقریباً تمام تحلیلگران بر این باورند که فدرال رزرو از کنترل منحنی تورم عقب مانده است.

با این حال در میان بانک های خوش بین به صعود طلا، گلدمن ساکس یکی از خوش بین ترین آنها است. در ماه نوامبر تحلیلگران این بانک گفته بودند که قیمت اونس طلای جهانی می‌تواند تا پایان سال به بالای ۲۰۰۰ دلار برسد.

جان لافورج، رئیس استراتژی دارایی واقعی طلای ولز فارگو (Wells Frago) هم به روند صعودی اونس طلای جهانی در سال ۲۰۲۲ خوش‌بین است و انتظار دارد که طلا به محدوده ۲۰۰۰ دلاری برسد. تحلیلگر ولز فراگو می گوید که طلا به سیاست‌های پولی آمریکا در سال ۲۰۲۲ حساس خواهد بود، با این حال انتظار ندارد که فدرال رزرو در اجرای سیاست‌های انقباضی پولی مثل افزایش نرخ بهره افراط کند.

 

 

منبع خبر «» است و صنعت طلا در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 1881 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه صنعت طلا مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
    برچسب ها:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط صنعت طلا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید