سه شنبه, ۱ آبان ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-10-22
کد خبر: 1166 |
تاریخ انتشار : 12 آبان 1400 - 7:00 |
ارسال به دوستان
پ

در گفتگوی ویژه پایگاه اطلاع رسانی بازار طلا (پله آهنی) با عباداله محمدولی عضو اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان طلا جواهر نقره و سنگ های قیمتی ایران به مزیت ها، نقش و تاثیر صنعت طلا و جواهر در اقتصاد کشور می پردازیم. مزیت ها، نقش و تاثیر ساخت مصنوعات طلا در اقتصاد کشور محمدولی […]

در گفتگوی ویژه پایگاه اطلاع رسانی بازار طلا (پله آهنی) با عباداله محمدولی عضو اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان طلا جواهر نقره و سنگ های قیمتی ایران به مزیت ها، نقش و تاثیر صنعت طلا و جواهر در اقتصاد کشور می پردازیم.

مزیت ها، نقش و تاثیر ساخت مصنوعات طلا در اقتصاد کشور

محمدولی در رابطه با مزیت های این صنعت اظهار داشت، فلز طلا می تواند یک صنعت مولد برای کشور باشد. ما در وحله اول به دنبال تاثیرگذاری بر منافع ملی و منافع جامعه هستیم که متقابلا منافع صنفی را به دنبال خواهد داشت. زمانی که مزیت های این صنعت را در ابعاد اجتماعی و اقتصادی در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم و از بازار طلا و جواهر یاد می‌کنیم، اهمیت و تاثیر این صنعت مشخص می شود.

خودکفایی

صنعت طلا، صنعتی است که مواد اولیه آن در کشور یافت می شود و بخش مهمی از نیازهای این صنعت، توسط منابع و معادن کشور قابل تامین است لذا در مواد اولیه و معدنی ومسائل فنی خودکفا هستیم و حتی ابزارهای بیش از 80 درصد ما در داخل تولید می شود.

کاربردپذیری

فلز طلا در صنایع گوناگون کاربرد دارد و با خواص و مقاوت بالایی که دارد در صنایع هوافضا، هواپیمایی، پزشکی و سایر صنایع و ساخت مصنوعات طلا استفاده می شود.

در صنایع پزشکی قرنها است که از طلا استفاده می شود که به مرور زمان در بخش های مختلف آن طلا کاربرد بیشتری پیدا کرده است و امروز بخشی مهم از نقاط تاریک پزشکی با فلز طلا به دلیل خواص ضدخورندگی، ضد زنگ زدگی و عمر طولانی آن، روشن شده است.

صنعت سبز طلا

صنعت طلا به عنوان یک صنعت سبز تلقی می شود. ما با استفاده از ساده ترین تکنولوژی می توانیم تولیدات و ساخت طلا در کشور را در 3 سطح صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی به عنوان یک صنعت سبز و بدون ایجاد آلایندگی ها تبدلیل کنیم.

اشتغال‌زایی

محمدولی افزود، در کشور ما ایجاد شغل برای دولت بین 80 الی 800 میلیون تومان هزینه دارد و ایجاد هر شغل به طور میانگین 450 میلیون تومان برای دولت هزینه دارد.[منبع] امروز نزدیک 170 صنایع مختلف به صورت کوچک و بزرگ  SME و صنعتی داریم و فقط در صنعت طلا و جواهر می توان 350 هزار الی 500 هزار اشتغال ایجاد کرد. حال اگر در سایر صنایع نیز همین کیفیت و ظرفیت باشد و در آن ها حدود 250 هزار اشتغال ایجاد شود، بیش از 30 میلیون از جمعیت کشور می توانند اشتغال داشته باشند. پس چه چیز بالاتر از آنکه توجه ویژه ای به صنایع علی الخصوص صنعت طلا و جواهر داشته باشیم.

در کشور شاید بیش از 30 نوع رسته طلا و جواهرسازی داریم که می توان از هر یک از آن ها به عنوان یک صنعت در بخش اشتغال نام برد.

برای مثال در تولید زنجیر یزدی، زنجیر اراکی و زنجیره بیروتی، می توان در بخش سنتی و مشاغل خانگی توسط افراد خانواده در سنین های مختلف با آموزشی مختصر اشتغال ایجاد کرد.

  • شبکه سازی، ملیله سازی، زنجیربافی

برای مثال سالهاست در استان های گوناگون بویژه در اصفهان شبکه سازی و ملیله سازی و در استان یزد زنجیر‌بافی در دسته مشاغل خانگی به فعالیت مشغول هستند.

البته عدم وجود سازوکاری برای حمایت از صنعت طلا و جواهر و ساخت آن در کشور، به مرور زمان خیلی از رسته های این صنعت با بی توجهی و عدم حمایت روبرو شده اند و باعث شد خیلی از این سازندگان از این صنعت فاصله بگیرند.

  • سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی

امروزه فقط در بخش تراش سنگ های نیمه قیمتی در داخل کشور، با یک دستگاه جرئی و یک آموزش اولیه، خانواده ها می توانند بدون دور شدن از کانون خانواده، مشاغل خانودگی خوبی را داشته باشند و از آن ارتزاق حلال داشته باشند.

طلا یک کالای گردشی است

عباداله محمدولی تصریح کرد، گاهی به اشتباه از عبارت “مصرف طلا” استفاده می شود، درحالی که طلا مصرفی نیست و ما در کشور “گردش طلا” داریم. ظروف و مصنوعات فلز طلا و نقره سال های سال بدون کوچکترین تغییر و آسیبی باقی می مانند و در این صنعت در چرخه هستند. اگر قدمت آن بالا باشد به عنوان عتیقه می رود به موزه و در اختیار دولت، در غیر این صورت دوباره در گردش بازار و صنعت قرار می گیرد.

حجم گردش بازار طلا

بازار طلا و جواهر یک بازار بزرگ است و در بهترین حالت ما در بازار صدها تن گردش طلا در هر سه بخش (صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی) داریم و زمانی که این بخش ها در کنار یکدیگر قرار گیرند، می تواند بین 350 تا 500 هزار نیروی کار فقط در بخش تولید به خود اختصاص دهند.

ما یک بازار بزرگ با یک فرهنگ دیرینه هستیم و حتی خیلی از آقایان انگشترهای نقره و پلاتین استفاده می کنند و برخی از انگشترهای طلا و جواهر استفاده می کنند.

زمانی که این ها در کنار هم قرار می گیرند یک بازار بزرگ را تشکیل می دهند که این بازار بزرگ مواد و محصولات مورد نیازش را از داخل کشور تامین می شود که می تواند برای کشور ما یک ارمغان خوبی باشد.

رقابت پذیری و جایگاه صنعت طلا و جواهر ایران

فعالان صنعت طلا و جواهر کشور از لحاظ سطح علمی و کیفی رشد بالایی داشتند و امروز نسبت به 20-30 سال قبل خود پیشرفت خیلی بالایی داشتند. در بازار رقابتی بین المللی می توان رقابت خوبی داشت.

امروز اگر می بینید در بازار طلاوجواهر واردات کارهای خارجی کم شده است بخاطر این هست که برای آن ها صادرات مصنوعات ساخته شده خارجی به ایران دیگر به صرفه نیست. شاید دیگر نمی توانند در بازار ما، با تولیدکنندگان و سازندگان داخلی رقابت کنند.

تقاضای خارجی برای تولیدات ایرانیان

بدون اغراق امروز خیلی از کشورها مدل و طرح های ایرانی را دوست دارند. بحث تعریف نیست، دنیا در حال پیشرفت است و هر کشوری که به صورت تخصصی فعالیتی داشته باشد و به پیشرفت های خود توجه داشته باشد، مطمئناً سرآمد می شود. ما هم تلاش می کنیم در این صنعت بتوانیم صادرات انجام دهیم واز این حیث بتوانیم منابع خوبی را به کشور بازگردانیم.

الحمدالله امروز تولیدکنندگان ما پیشرفت خیلی خوبی داشتند و توانستند بدون آنکه آسیبی ببینند، به تولید ادامه دهند و در بازار رقابتی مقاوت کنند. خیلی از تولید کنندگان ما به کشورعمان رفته اند و برخی از تولیدکنندگان ما از قدیم در کشور امارات در حال فعالیت هستند و فعالیت ایرانیان در صنعت طلا و جواهر در کشورهای دیگر هم دیده می شود که نشان از بازخورد خوب برای آن ها دارد که همچنان مشتری دارند و در سایر کشورها تولید و عرضه می کنند.

مزیت تاریخی و فرهنگی در تعاملات تجاری

ما در این زمینه تاریخ داریم و اهمیت تاریخ برای ما ایرانیان بالاست. اکثریت موزه های کشورهای جهان در بخش فلزات و عتیقه جات خود، 99 درصد منابعشان متعلق به ایران است و افتخار می کنند که چنین موزه ای دارند و به عنوان جاذبه گردشگری و تاریخی برای کشورشان دلار و منابع ارزی ایجاد می کنند و توریست های گردشگر به موزه های آن ها می روند تا تاریخ ما را ببیند.

این نقش تاریخی کشور ما می تواند برای ما بسیار ارزنده باشد و با توجه به تقاضایی که در کشورهای بلوک شرق، کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای شرقی از جمله افغانستان و پاکستان هست، می توانیم ارتباط برقرار کنیم. با خیلی از آن ها از لحاظ فرهنگی نزدیک هستیم و خواهان کارهای ایران هستند که می توانیم کارهایی که در حال تولید است را به این کشورها صادر کنیم.

حمایت از صنعت طلا سرمایه گذاری است

محمدولی عضو اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان طلا جواهر نقره و سنگ های قیمتی ایران در رابطه با پایگاه اطلاع رسانی بازار طلا (پله آهنی) بیان داشت، نیازی نیست دولت جمهوری اسلامی ایران برای حمایت در این صنعت هزینه ای کند و هرگونه حمایتی داشته باشد درواقع سرمایه گذاری شده است و به هیچ وجه هدر رفتی در این سرمایه نخواهد بود.

پایداری

تلاش ما بر این است که در صنعت طلا و جواهر پایداری ایجاد کنیم. پایداری این صنعت، یک اشتغال پایدار، یک صادرات پایدار و یک ارزآوری پایدار برای کشور به همراه خواهد داشت. پایداری نیازمند حمایت دوجانبه فعالان صنعت و دولت است. با پایداری این صنعت آینده شغلی ما تضمین می شود تا بتوانیم در حیث اشتغال و حیث اقتصاد، صادرات و ارزآوری، برای کشورمان و نظاممان ارمغان داشته باشیم.

برای مطالعه بخش دوم گفتگوی ویژه با عباداله محمدولی کلیک نمایید.

منبع خبر «» است و صنعت طلا در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 1166 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه صنعت طلا مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط صنعت طلا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2