چهارشنبه, ۲ آبان ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-10-23
کد خبر: 338 |
تاریخ انتشار : 29 شهریور 1400 - 15:27 |
ارسال به دوستان
پ

کنگره آمریکا به سرعت به مهلت اکتبر نزدیک می شود تا سقف بدهی کشور را افزایش داده و از تعطیلی دولت جلوگیری کند. اما این مسئله به یک مناقشه حزبی تبدیل شده است. جمهوری خواهان تاکید می کنند که به لایحه ای برای افزایش سقف بدهی رای نمی دهند و معتقدند دموکرات ها که کاخ سفید و کنگره را […]

کنگره آمریکا به سرعت به مهلت اکتبر نزدیک می شود تا سقف بدهی کشور را افزایش داده و از تعطیلی دولت جلوگیری کند. اما این مسئله به یک مناقشه حزبی تبدیل شده است.

جمهوری خواهان تاکید می کنند که به لایحه ای برای افزایش سقف بدهی رای نمی دهند و معتقدند دموکرات ها که کاخ سفید و کنگره را کنترل می کنند، ابزارهایی برای مقابله با کسری بودجه را دارند.

خانم نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ، با صدور بیانیه ای، از کنگره خواست تا برای افزایش سقف بدهی آمریکا به شیوه ای دو حزبی عمل کند.

تبعات عدم افزایش سقف بدهی برای اقتصاد آمریکا

از زمان رسیدن به آخرین سقف بدهی در پایان ماه ژوئیه، هفته هاست که آمریکا از اقدامات “فوق العاده” اضطراری برای پرداخت قبوض استفاده می کند.

اقدامات فوق العاده به این وزارتخانه این امکان را می دهد که هم میزان نقدینگی را متعادل کند و هم بدون انتشار اوراق قرضه جدید، از حساب های خاصی برداشت کند.

واکنش خزانه داری آمریکا

اما طبق تحلیل های خزانه داری آمریکا، این اقدامات موقتی است و پیش بینی می شود که تا اواسط اکتبر ادامه داشته باشد.

خانم جانت یلن ، وزیر خزانه داری آمریکا معتقد است که اگر کنگره نتواند سقف بدهی ها را طی ۲ هفته آینده افزایش دهد، اقتصاد آمریکا دچار رکود می شود و مکررا به نانسی پلوسی ، رئیس مجلس نمایندگان و چاک شومر ، رهبر اکثریت سنا هشدار داده است که ایالات متحده دیگر قادر نخواهد بود بدهی های خود را پس از ۱۸ اکتبر انجام دهد و باید سقف بدهی ها را قبل از آن تاریخ تعلیق کنند در غیر این صورت عدم پرداخت قبوض دولت، فاجعه بار خواهد بود.

 واکنش جمهوری خواهان و دمکرات ها

قانونگذاران هر دو حزب سیاسی آمریکا معتقدند که سقف بدهی باید افزایش یابد چون ممکن است تحول اقتصادی ایجاد کند. اما جمهوری خواهان و دموکرات ها در مورد چگونگی برداشتن سقف استقراض اختلاف نظر دارند و هر کدام از این موضوع به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کنند.

جمهوری خواهان که از برنامه های هزینه های بیش از حد دموکرات ها خسته شده اند، می گویند بایدن ، پلوسی و شومر باید به تنهایی این مشکل را با تعلیق در لایحه سیاست چند میلیون دلاری اجتماعی و لایحه آشتی آب و هوا حل کنند.

واکنش رئیس جمهور آمریکا

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز از کنگره خواست تا محدودیت بدهی خود را در این هفته افزایش دهد و حتی از نزدیک شدن به آشفتگی اقتصادی اجتناب کند. وی جمهوری خواهان و رهبر اقلیت سنا ، میچ مک کانل و جمهوری خلق چین را متهم کرد که مانع از تصویب قانونی شده است که سقف استقراض را از طریق یک فیلیبستر حذف می کند.

تبعات عدم افزایش سقف بدهی

در حالی که ایالات متحده هرگز در پرداخت صورت حساب های خود کوتاهی نکرده است، عدم افزایش سقف بدهی می تواند خسارت گسترده ای را از طریق افزایش نرخ بهره ایجاد کند و اعتقاد به توانایی واشنگتن در انجام به موقع تعهدات آتی را خدشه دار کند و این به طور بالقوه چک های تأمین اجتماعی را برای حدود ۵۰ میلیون سالمند به تاخیر می اندازد. همچنین ممکن است حقوق نیروهای مسلح آمریکا به تعویق انداخته شود.

 جایگزینی دلار

اوراق بهادار خزانه داری آمریکا از دیرباز به عنوان امن ترین دارایی جهان در نظر گرفته شده است. اما رکود و بی تحرکی اقتصاد آمریکا می تواند برخی از کشورها را به سمت کاهش میزان نگهداری اوراق خزانه آمریکا و تضعیف تقاضا برای دلار هدایت کند و احتمالاً چین برای جایگزینی یوان بجای دلار آمریکا به عنوان واحد پول ترجیحی جهان، فرصت لازم را پیدا کند.

 

منبع خبر «» است و صنعت طلا در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 338 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09800000000  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه صنعت طلا مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط صنعت طلا در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید